söndag 21 oktober 2007

Ett åldersdiskriminerande, kvinnoförtryckande Vallentuna


Vallentuna är en villa förort utanför Stockholm.
I villa området som kallas Bällsta finns en skog.
Precis vid den lilla skogen byggde mina föräldrar ett hus. Bredvid skogen, som var ens bästa vän på dagen och ens värsta fiende på natten.

I Vallentuna (en villa förort) som var vacker och till ytan perfekt, men det är en förort där jag aldrig trivdes.
I Vallentuna fanns också det vackraste för mig, Felicia och Ida. De var mina allra bästa vänner och mina allra bästa kusiner. Så i förorten Vallentuna där alla kände alla, där kände jag Felicia och Ida.

På dagiset där fröknarna blev sjukskrivna för alkoholism, där man verkligen kände sig minst i världen.
Den stora världen som ingen låtsades om i förorten Vallentuna.
Eller i grundskolan där man blev mobbad för vad man hade på sig, där lärarna bara sympatiserade med mobbarna och där allt var ens eget fel. Det var mitt Vallentuna, en villa förort.

Men nu ser situationen annorlunda ut. Jag har undan för undan upptäckt ett mer vuxnare Vallentuna.
Ett ålderdiskriminerande, kvinnorförtryckande Vallentuna.
Det är en ovanlig företeelse, att jag kallar något/någon för kvinnoförtryckande, för det är knappast ett kärt ord för mig, men låt mig förklara anledningen till att jag använder detta generaliserande, dramatiska ord.

I Vallentuna är du ingen för de flesta om du inte råkar vara någons flickvän.
Varför?
- de flesta killar kan inte vara vän med en person av de motsatta könet
- man blir bjuden på fester som hans flickvän, även om du har känt personen med festen i över ett år
- man är bästa vännen fram till att killen ifråga märker att man inte vill något mer
- man blir hela tiden refererad till som, "hans flickvän"" då utbrister alla: jahaaa. Hon ja.

Men det värsta är ändå den stämpel man får som 90a.
Folk tycker bättre om mig om jag ljuger om min ålder.
Varför?
- joo för att nittiorna har själva orsakat ett allmänt misstycke genom att tro att de är bättre än alla andra.
- de bryr sig inte om att de inte kan ta i hand som vanliga människor när de träffar någon ny.
- folk gillar inte bilden av mig som yngre.

Men jag får väll skylla mig själv, som bor i villa förorten vid namn Vallentuna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en riktigt smart tjej som vet hur du ska formulera dig. Jag älskar dig!

Anonym sa...

Ojojoj, det kan stämma till en viss del, faktiskt, när man tänker efter. Fast det där med 90orna har jag ingen aning om, haha. Bra skrivet =)

Anonym sa...

Och allt du skriver är klockrent, om ändå Vallentuna och dess så kallade vallentunabor ("en gris, en ko, en vallentuna bo", yeah vi har till och med skapat en egen ramsa) kunde vakna upp en dag och öppna ögonen. Fast det känns i nuläget som omöjligt. Jag lär ju flytta, snarast. Du är underbar!

A sa...

men det är fucking v-town liksom kan man annat än älska det