tisdag 12 februari 2008

Problem nr 1: Materiell besatthet

Problembeskrivning och konsekvens:

Sverige idag är ett välfärdssamhälle. På grund av detta, så lever vi för att konsumera. Detta är inget vi rår för själva, utan tvärtom, vi har hamnat i beteendet för att vi har pengar och fred. Det är en allmän uppfattning om att pengar och fred=lycka. Men är vi verkligen så lyckliga som vi tror?



Nej.



Ett enkelt svar. Den psykiska ohälsan har ökat dramatiskt i och med vår såkallade välfärd. Detta vet jag för att jag har två expert utlåtande på denna skrämmande sanning. Ungdomar idag är fast i en känsla av meningslöshet på grund utav att vi lever för att konsumera. Jag erkänner att även jag lever i en villfarelse som säger att jag är lycklig när jag shoppar. Det är jag också, på riktigt. Men bara en liten stund...

Om jag frågar dig om 30 år, vad har du gjort i ditt liv? Då hade ditt svar ungefär varit det här: Jag pluggade, sen jobbade jag. Jag har skaffat familj. Sen jobbade jag lite till för att ha råd med familjen. Vi åkte till Mallorca på semester ett år.

Är det bara jag som tycker att det klingar tomt i öronen? Att det måste finnas något mer, ågot större? Eller måste jag ställa mig i ledet på pruduktionsbandet som tar mig direkt till ett Svensson liv som varken jag, eller andra kommer dra nytta av? Det ÄR frågan.



Läs mer om lösningen till vårt problem senare.
/ Din mest välmenande diktator-to-be

3 kommentarer:

Anonym sa...

Därför man går estet...

Anonym sa...

Jag vill ha ett inlägg om vårat planerade kollektiva självmord, illustrerat av den fina bilden du ritade igår i din fina dyra skrivbok...

/Yabby

Sandra sa...

Du är awesome. Du är awesome. Ja, du är awesome. Du skriver så himla bra.