onsdag 3 oktober 2007

En gudomlig självbild



Kanske handlar religioner om människans ego. Människans Gudar liknar oss själva, försöker vi skapa en gudomlig självbild? Jag vet inte, men jag sitter här och spekulerar i religion. Vad finns det för likheter mellan de olika religionerna och varför?

En stor likhet mellan alla religioner är att det finns ”regler” om hur man ska leva sitt liv. ”Reglerna” är i stort sätt likadana; du får inte mörda, du ska vara mot andra som du vill att de ska vara mot dig själv. I stora drag handlar ”reglerna” om moral.
Den uppfattningen om vad moral handlar om, hur har detta uppstått i så olika delar av världen? Jag tror att människan har ett samvete som finns hos de flesta. Jag tror att man föds med en aning om vad som är rätt och fel, annars skulle denna spridning över hela världen om samma värderingar, inte existera. Om man bara lärde sig av sina föräldrar om vad som är rätt och fel skulle människans moral inte vara så lik överallt och ländernas relationer till varandra skulle vara mycket svåra och komplicerade om vi hade totala meningsskillnader om vad som var rätt och fel. Jag tror att vi faktiskt hade utrotat varandra om det var så, vi kan ju knappt hålla oss från att göra det nu, i dagsläget.

En annan stor likhet mellan de olika religionerna är övertygelsen om att vi inte slutar existera efter döden. Kanske är det önsketänkande, att vi vill att det ska vara så för att döden inte ska skrämma oss på samma sätt som det definitiva slutet.

Och ännu en likhet är meningen med livet. Alla söker efter att hitta något mer, mer än våra trista kontorsjobb och lågavlönade anställningar. Är vi inte gjorda för något mer? Jag tror att man måste ta saken i egna händer, att göra något av sig själv, det är det vi är rädda för.

I could go on about this forever and ever, but Ill leave you with my unfinished thoughts, like always.

Inga kommentarer: