onsdag 21 november 2007

Den mytomspunna Ketchupen




Ketchup.


Det kan vara bland det konstigaste som finns i vårt samhälle idag.

Har du någonsin tänkt på ketchup? Var kommer den ifrån? Vem la i socker i mat, till kött? Vad användes den till, innan den användes till skräpmaten? Hur kommer man på ordet Ketchup (ingen som helst svenskspråkig logik i den, måste vara utländskt)?


Jag och Yabby diskuterade detta under en lunch, och jag måste säga att det är bland det mest intressanta vi någonsin diskuterat. Vi är inte så djupa i skolan. Jag kände att jag genast var tvungen att ta reda på mer.....


"Ketchup är en sås av östasiatiskt ursprung och namnet är från början hämtat av den kantonesiska fisksåsen khetsap och den indonesiska ketjapen. Den sort som är vanligast är tomatketchup, men även varianter som valnötsketchup existerar.
Tomatketchup i sin nutida version, och som brukligt innehåller
tomat, socker, salt, ättika och kryddor, uppfanns år 1876 av Henry Heinz."


Jag hittade denna otillfredställande text på Wikipedia.


Antar att Ketchupen fortsätter att vara nutidens största mysterium.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha. du är så bäst!

Anonym sa...

Jag tyckte det lät mer logiskt att dne uppkom i Italien till den torra pastan.. Men jag kan ju inte ha rätt alltid =) Hmm, undra vad vi ska diskutera imorgon?

/Yabby